vers geschreven

Blog

Wij bloggen voor jou! Praes volgt nauwlettend de laatste ontwikkelingen en deelt dit graag met zijn bezoekers.

  • Home
  • Blog
  • Tips om je website te optimaliseren
050 - 8200 900

Tips om je website te optimaliseren

Tips om je website te optimaliseren

Nederlanders kijken zo’n 150 keer per dag op hun smartphone. Hiermee krijgen wij vijftig tot tweehonderdvijftig keer zo veel informatie te verwerken, dan dat wij dat 25 jaar geleden kregen. Zo wordt het steeds moeilijker als ondernemer om de aandacht van een potentiële klant op het internet te trekken. Jouw website moet nu concurreren met gigantisch veel andere websites. Hoe zorg je er nou voor dat jouw boodschap wordt overgebracht?

Filteren van informatie

Als je iets zoekt via Google maak je binnen enkele seconden al een beslissing. Je kiest natuurlijk de website waarop jij denkt te vinden wat je zoekt. Daardoor heb je maar heel weinig tijd om de consument naar jouw website te leiden. Wanneer je er al in slaagt om de consument voor jouw website te laten kiezen, moet hij wel weer vertrekken met de boodschap die jij wilt meegeven.

Om daarin te slagen is het belangrijk om te weten hoe jouw potentiële klant informatie filtert. Wij krijgen tegenwoordig enorm veel informatie op ons af waarvan wij slechts een klein gedeelte lezen. Daarom filteren wij alle informatie. Tijdens het filteren van informatie op websites doen wij 3 dingen.

  • Vervormen
  • Weglaten
  • Generaliseren

Het vervormen van een tekst doe je vanzelf. Doordat je denkt te weten wat er in de tekst staat vul je hem aan met je eigen kennis. Daarnaast lezen wij ook nog is over een groot gedeelte van de tekst heen. Dat komt doordat wij alleen de stukken lezen waarvan wij denken dat het interessant is. Tot slot generaliseren wij tijdens het filteren. Dit betekent niets minder dan een conclusie trekken nadat je slechts een klein stukje van de informatie hebt gelezen. Na dat stukje denk je het wel te weten, terwijl dat in de meeste gevallen helemaal niet overeenkomst met wat er echt in de tekst staat.

Eyetracking

De manier waarop mensen websites lezen kan in beeld worden gebracht met een ogencamera. Waarschijnlijk heb jij deze blog ook niet regel voor regel gelezen voordat je bij deze alinea terecht kwam. De camera laat zien waar je naar kijkt en hoe lang je ergens naar kijkt. Met behulp van de camera is te zien dat websites heel anders gelezen worden dan bijvoorbeeld boeken. Door naar de resultaten te kijken van dit onderzoek, kan jij jouw website optimaliseren. Je kan zo zien op welke plek je beter wel of geen tekst kan zetten. Zo kan je dus zien waar mensen naar kijken tijdens het scannen van een website.

Hiernaast zie je een voorbeeld. De plaats waar iemand naar kijkt wordt in beeld gebracht als een bewegende stip. Wat direct opvalt is dat het gezicht van de man erg veel bekijks trekt. Terwijl daarnaast veel belangrijkere informatie staat. Hieruit is ook te zien dat mensen steeds hele kleine stukjes tekst lezen en niet regel voor regel. Eigenlijk lezen wij heel voorspelbaar, wij kijken eerst naar afbeeldingen, vervolgens naar de kopjes en daarna pas naar de tekst. De indruk van het geheel van de website is erg bepalend voor de hoeveelheid informatie dat wordt gelezen en vervolgens wordt onthouden. Hieronder een aantal tips die je direct kan toepassen.

Zo veel mogelijk in zo weinig mogelijk woorden

Als je via Google iets zoekt maak je binnen enkele seconden al een beslissing. Daardoor heb je maar heel weinig tijd om de consument naar jouw website te leiden. Het is dus belangrijk om zo veel mogelijk informatie in een zo kort mogelijk stukje tekst te zetten. Door dit te doen geef je de lezer veel informatie in weinig tijd waardoor hij sneller weet wat hij aan jouw website heeft. Als je niet direct vertelt wat jij te bieden hebt kiest de consument voor een website waar hij wel denkt te vinden wat hij zoekt.

Kijken komt voor lezen

Wanneer ik een website open, bekijk ik altijd eerst het geheel voor dat ik een keuze maak om te gaan lezen. Uit het onderzoek blijkt dat ik dat niet alleen doe, iedereen doet dit namelijk. Het gevoel dat wordt opgeroepen bij het zien van een website is belangrijk. De indruk die iemand krijgt is medebepalend voor wat wij daarna inhoudelijk leest en onthoudt. Zorg daarom voor een duidelijke, overzichtelijke en heldere website.

Plaats afbeeldingen

Zoals je eerder kon zien trekken afbeeldingen veel aandacht. Wij zijn er gek op om andere mensen te zien, die geven wij veel meer aandacht dan bijvoorbeeld afbeeldingen van voorwerpen. Ook blijkt dat de grootte van de afbeelding meespeelt, wat natuurlijk erg logisch is. Hoe groter de afbeelding is, hoe meer aandacht hij trekt. Dit betekent niet dat ik je adviseer om gigantische afbeeldingen te plaatsen op je website. Niet alles wat aandacht trekt is functioneel. Een bewegend beeld (of filmpje) trekt het meeste aandacht, maar als je daar je boodschap niet mee overbrengt dan heb je er niks aan.

Door gebruik te maken van deze tips kan jij je website optimaliseren. Zoals ik al eerder heb gezegd is niet alles wat aandacht trekt functioneel, het kan ook afleidend zijn. Heb jij nog vragen aan de hand van deze tips of heb je nog andere vragen om jouw online succes te vergroten, neem dan contact op met Praes. Wij kunnen jou helpen om de responsdrempels op jouw website te verlagen. Wil je contact opnemen met ons? Klik dan hier.

Plaats een reactie

U plaatst een reactie als gast

Houd mij op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de laatste ontwikkelingen van Internetbureau Praes.


Je vindt ons in Groningen

Ben je benieuwd waar onze creaties tot stand komen of wil je gewoon eens kennismaken? Wees welkom, we ontmoeten je graag!

Bel ons 050 8200 900

Praes logo
Praes Logo

Direct contact?

050 - 8200 900